لوگو خانه هوشمند جنیوس

خانه هوشمند بی سیم یا سیمی | تفاوت‌ها و مزایا

امکانات خانه هوشمند سیمی و بی سیم

خانه هوشمند بی سیم یا سیمی

خانه هوشمند سیمی بهتر است یا بی‌سیم؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی و مقایسه  خانه هوشمند سیمی یا همان Wire و بی‌سیم یا به اصطلاح WI-FI  بپردازیم. شاید شما هم از آن دسته افراد باشید که قصد هوشمندسازی خانه‌یتان و پیوستن به اکوسیستم بزرگ اتوماسیون خانگی را داشته‌باشید اما برای شروع راه نمی‌دانید که کدام یکی از این دو متناسب با نیازهایتان است.

خانه هوشمند سیمی

خانه هوشمند سیمی، همان‌گونه که از نامش پیداست با سیم‌کشی و اتصالات برقی ساختمانی قابل اجراست و این بدین معنی‌ست که اگر قصد هوشمندسازی خانه با روش سیمی را دارید حتما باید در سیستم سیم‌کشی سنتی ساختمان‌تان تغییراتی به وجود آید.

خانه هوشمند سیمی از کابل‌های مختلفی استفاده می‌کند تا  بین دستگاه‌ها ( مثلا ترموستات هوشمند ) و ماژول‌های هوشمند سیستم اتوماسیون اتصال برقرار کند و این جدا از پیچیدگی‌هایی که هنگام نصب و راه‌اندازی در پی دارد باعث افزایش سرعت انتقال دیتا بین دستگاه‌های مختلف و همچنین امنیت بالاتر می‌شود. لازم به ذکر است که خانه هوشمند بی‌سیم ماندگاری و دوام بالاتری نسبت به حالت بی‌سیم آن دارد.

این تجهیزات در سیستم سیمی حتما نیازمند یک تابلو برق هستند و در اصل تابلو برق آن‌ها را به یک‌دیگر پیوند می‌زند.

خانه هوشمند سیمی

امکانات و مزایای خانه هوشمند سیمی

خانه هوشمند سیمی امکانات متعددی را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد:

امنیت بالا

از آن‌جایی که تمامی اتصلات سیمی هستند، دیگر دغدغه‌ای بابت هک‌شدن اطلاعات و دیتاهای درحال انتقال وجود ندارد.

سرعت بهتر

دیگر خبری از نویز و اختلالات فرکانسی در امواج رادیویی نیست! بنابرین ده‌هابرابر سرعت بالاتری را با خانه هوشمند سیمی تجربه خواهید کرد.

ماندگاری بیشتر

همه‌ی تجهیزات خانه‌های هوشمند نیاز به مراقبت و نگهداری دارند و پس از چند سال نیاز به تعویض و یا راه‌اندازی دوباره آن‌ها وجود دارد اما تجربه ثابت کرده‌ست که سیستم‌های سیمی دوام و ماندگاری بالاتری دارند هرچند که نگهداری از آن‌ها کمی پیچیده‌تر است.

عدم نیاز به باتری

دیگر خبری از تعویض باتری نیست. تجهیزات در این سیستم مستقیما و یا به وسیله یک منبع تغذیه به برق شهری متصل می‌شوند. منبع تغدیه وظیفه‌ی کاهش ولتاز برق شهری که ۲۲۰ ولت است به ولتاژ مورد نیاز دستگاه را بر عهده دارد.

خانه هوشمند بی سیم

معایب اتوماسیون خانگی سیمی

ملاحظات در هنگام در نظر گرفتن نصب سیستم سیمی عبارتند از:

  • هزینه بالاتر : کابل ها گران هستند و نصب آنها به نیروی کار ماهر نیاز دارد که اغلب شامل هزینه های کار ساخت و ساز می شود.
  • نصب پیچیده : نصب کابل می تواند پیچیده باشد و ممکن است نیاز به مداخله حرفه ای داشته باشد.
  • انعطاف پذیری محدود : کابل ها ثابت هستند و تغییر یا گسترش آنها دشوار است و پتانسیل تغییر یا افزودن دستگاه ها یا عملکردها را به سیستم محدود می کند.

پروتکل‌های خانه هوشمند سیمی

چند پروتکل معروف خانه‌هوشمند سیمی را معرفی می‌کنم :

۱. پروتکل KNX : KNX یک استاندارد جهانی برای خانه‌های هوشمند است. این پروتکل از تکنولوژی سیمی استفاده می‌کند و قابلیت کنترل دستگاه‌های مختلف از جمله روشنایی، گرمایش، تهویه مطبوع، و سایر تجهیزات کی ان ایکس را دارد.

۲. پروتکل Modbus: Modbus نیز یک پروتکل سیمی است که برای ارتباط بین دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروتکل از معماری مستر-اسلیو (Master-Slave) استفاده می‌کند و به عنوان یک پروتکل صنعتی نیز شناخته می‌شود.

۳.پروتکل S-Bus: S-Bus نیز یک پروتکل سیمی است که برای کنترل دستگاه‌های مختلف در خانه‌های هوشمند استفاده می‌شود. این پروتکل از قابلیت ارتباط با دستگاه‌های مختلف از جمله رله‌ها، سنسورها، و دیگر تجهیزات بهره می‌برد.

همچنین، پروتکل‌های دیگری نیز وجود دارند که در ارتباطات سیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب پروتکل مناسب بر اساس نیازها و محیط خانه‌ هوشمند بسیار مهم است.

خانه هوشمند

خانه هوشمند بی‌سیم (wireless)

خانه هوشمند بی‌سیم به سیستمی گفته می‌شود که تمامی اتصالات دستگاه‌ها و تجهیزات هوشمندسازی ساختمان و ماژول‌های هوشمند از جمله سیستم صوتی هوشمند و… به صورت بی‌سیم و با امواج رادیویی به یک‌دیگر متصل می‌شوند. در نوع اتصال آن‌ها از لحاظ فنی نسبت به هر پروتکل تفاوت‌هایی وجود دارد اما در نهایت تمامی این پروتکل‌ها به یک هدف خواهند رسید: سیستم اتوماسیون خانگی بی‌سیم. حالا یا به وسیله پروتکل‌های ارتباطی‌ای مثل وای‌فای و یا بلوتوث و یا به وسیله‌ی پروتکل‌های دیگری چون زیگ‌بی.

امکانات و مزایای خانه هوشمند بی‌سیم

مزایای خانه هوشمند بی‌سیم عبارت‌اند از:

نصب راحت‌تر

نصب و راه‌اندازی بی‌سیم اتوماسیون‌های خانگی به شدت راحت‌تر از حالت سیمی آن است و حتی در اکثر مواقع خود کاربر نیز می‌تواند اقدام به راه‌اندازی این سیستم و اتصالات آن بکند.

هزینه کمتر

خانه هوشمند بی‌سیم عموما از حالت سیمی آن ارزان‌تر در میآید و در دسترس تر است.

ادغام راحت‌تر

در سیستم بی‌سیم شما امکانات گوناگونی برای ادغام تجهیزات خود دارید و برای سینک کردن و اضافه کردن یک دستگاه الکترونیکی به کل سیستم زیاد به دردسر نمی‌افتید.

عیب‌یابی ساده‌تر

عیب‌یابی و تعمیر و نگهداری خانه هوشمند بی‌سیم بی‌دردسرتر است و به سرعت انجام می‌پذیرد چرا که نیاز به سیم‌کشی ندارد.

خانه هوشمند بی سیم

معایب اتوماسیون خانگی بی سیم

در مقایسه با سیستم های سیمی، سیستم های بی سیم دارای معایب زیر هستند:

  • قابلیت اطمینان کمتر : امواج رادیویی می توانند تداخل یا از دست دادن سیگنال را به دلیل موانع، مسافت ها یا سایر دستگاه هایی که تداخل ایجاد می کنند، تجربه کنند که بر ارتباطات دستگاه تأثیر می گذارد.
  • امنیت کمتر:  امواج رادیویی می توانند به راحتی توسط عوامل مخرب دستکاری یا رهگیری شوند و به طور بالقوه اطلاعات و نقض حریم خصوصی را در معرض دید قرار دهند.

در خانه هوشمند بی‌سیم اگر اتصال اینترنت قطع شود چه اتفاقی می افتد؟

برخی از سیستم‌های اتوماسیون خانگی بی‌سیم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی بدون اتصال به اینترنت نیز کار کنند، یا حداقل برای اطمینان از عملکردهای ضروری در صورت عدم وجود یا قطع اتصال. این سیستم‌ها بر اساس ارتباطات محلی بین دستگاه‌ها و یک واحد مرکزی (هاب) است که منطق و قوانین خانه هوشمند را مدیریت می کند. تمام عناصر داخلی موجود در این واحد مرکزی همگرا می شوند و یک واحد اتوماسیون و مدیریت را تشکیل می دهند. این عنصر در داخل شبکه خانگی کار می کند که به لطف مودم برای اتصال به شبکه قادر به برقراری ارتباط با اینترنت است.

خانه هوشمند وای فای

در سیستم اتوماسیون خانگی، اتصال به اینترنت اساساً برای موارد زیر استفاده می شود:

  • دستگاه های اتوماسیون خانگی را از راه دور کنترل کنید.
  • به HUB اجازه دهید با سرویس های ابری خارجی تعامل داشته باشد ، که به نوبه خود با اجزای خانه ارتباط برقرار می کند تا آنها را در هاب شخصی ادغام کند.

هنگامی که اتصال کار نمی کند، سیستم های اتوماسیون خانگی به طور معمول در داخل خانه به کار خود ادامه می دهند، زیرا هاب به تمام اجزای آن ” به صورت محلی ” یکپارچه شده است.

اینها فقط ویژگی هایی را که نیاز به اتصال خارجی دارند از دست می دهند، مانند:

  • امکان کنترل دستگاه ها از راه دور از طریق گوشی هوشمند یا تبلت وجود ندارد
  • امکان ادغام خانه با خدمات ابری خارجی وجود ندارد
  • امکان آپدیت نرم افزار و فریمور دستگاه ها وجود ندارد
خانه هوشمند وایرلس

خانه هوشمند سیمی یا خانه هوشمند بی‌سیم؟

اگر میان اتخاب بین خانه هوشمند سیمی یا خانه هوشمند بی‌سیم گیج‌شده‌اید و هنوز هم سردرگم هستند می‌توانید با کارشناسان فروشگاه هوشمندسازی ساختمان جنیوس هوم تماس بگیرید تا با اطلاعات فنی‌تر و تخصصی‌تر برای یک انتخاب هوشمندانه شما را یاری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟
جستجو
Generic filters