لوگو خانه هوشمند جنیوس

پروتکل زیگبی zigbee چیست؟

پروتکل زیگبی zigbee

مقدمه

به لطف پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن دستگاه های هوشمند مختلف، خانه های هوشمند بیش از هر زمان دیگری محبوب و مقرون به صرفه شده اند. با این حال، همه دستگاه‌های هوشمند با یکدیگر سازگار نیستند، و ممکن است لازم باشد استانداردها و پروتکل‌های بی‌سیم متفاوتی مانند Zigbee & Matter  را در نظر بگیرید تا خانه هوشمند خود را بدون مشکل کار کنید.

زیگبی zigbee چیست؟

پروتکل زیگبی Zigbee یکی از رایج ترین استانداردهای بی سیم برای دستگاه های خانه هوشمند است. این بر روی یک شبکه مشبک کم مصرف عمل می کند و دستگاه هایی نظیر سیستم صوتی هوشمند و یا تاچ پنل را قادر می سازد تا بدون اتکا به اتصالات مستقیم به هاب مرکزی یا روتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دستگاه های Zigbee همچنین می توانند با تولید کنندگان و برندهای مختلف کار کنند، به شرط اینکه از استاندارد یکسانی پیروی کنند. برخی از نمونه ها ممکن است عبارتند از: Alexa ، Google Assistant ، Apple HomeKit & Matter.

با این حال، اگر سیستم خانه هوشمند سیمی را ترجیح می دهید، جایی که دستگاه ها با استفاده از کابل های فیزیکی مانند اترنت یا کابل های کواکسیال به هم متصل می شوند، چه؟ آیا انتخاب سیستم سیمی نسبت به سیستم بی سیم Zigbee مزایا یا معایبی دارد؟

ما خانه های هوشمند سیمی و بی سیم Zigbee را از نظر اتصال، نصب، امنیت، هزینه و عملکرد مقایسه خواهیم کرد. ما همچنین چند نمونه از بهترین دستگاه های Zigbee را برای خانه هوشمند شما ارائه خواهیم کرد. تا پایان این پست، باید ایده بهتری داشته باشید که کدام سیستم خانه هوشمند متناسب با نیازها و ترجیحات شما است.

زیگبی zigbee

قابلیت اتصال

یکی از تفاوت‌های اصلی خانه‌های هوشمند زیگبی با سیم و بی‌سیم، نحوه اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر است. سیستم های سیمی نظیر محصولات KNX از کابل های فیزیکی برای انتقال داده ها و سیگنال ها بین دستگاه ها استفاده می کنند، در حالی که سیستم های بی سیم Zigbee از امواج رادیویی برای تشکیل یک شبکه مش استفاده می کنند .

مزیت سیستم های سیمی این است که اتصالات پایدار و قابل اعتمادتری را ارائه می دهند، زیرا کمتر در معرض تداخل یا از دست دادن سیگنال هستند. سیستم های سیمی همچنین دارای پهنای باند و نرخ انتقال داده بالاتری هستند که می تواند برای پخش ویدیو یا صدا با کیفیت بالا مفید باشد.

یکی از معایب سیستم های سیمی نیاز آنها به تجهیزات و زیرساخت های اضافی مانند روترها ، سوئیچ ها ، کابل ها و پریزها است. علاوه بر این، سیستم‌های سیمی انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری محدودی را ارائه می‌دهند، زیرا نصب دستگاه‌های جدید یا گسترش شبکه نیازمند اجرای کابل‌ها از طریق دیوار، کف و سقف است.

مزیت سیستم‌های بی‌سیم زیگبی این است که راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند، زیرا نیازی به کابل یا پریز ندارند. سیستم‌های بی‌سیم Zigbee نیز انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بیشتری دارند، زیرا می‌توانید به راحتی دستگاه‌های جدید را بدون تأثیرگذاری بر سایر قسمت‌های سیستم از شبکه اضافه یا حذف کنید. همچنین می توانید محصولات تازه منتشر شده را با تغییرات بسیار کمی به سیستم خود اضافه کنید.

نقطه ضعف سیستم های بی سیم Zigbee این است که ممکن است به دلیل موانع فیزیکی یا سایر شبکه های بی سیم دچار تداخل یا از دست دادن سیگنال شوند. سیستم های بی سیم Zigbee همچنین پهنای باند و نرخ انتقال داده کمتری نسبت به سیستم های سیمی دارند که ممکن است بر عملکرد برخی از دستگاه ها تأثیر بگذارد.

پروتکل زیگبی zigbee چیست

نصب و راه اندازی

یکی دیگر از تفاوت های خانه های هوشمند سیمی و بی سیم Zigbee در این است که نصب آنها چقدر آسان یا دشوار است. سیستم‌های سیمی معمولاً به زمان و تلاش بیشتری نسبت به سیستم‌های بی‌سیم زیگبی نیاز دارند، زیرا شامل عبور کابل‌ها از طریق دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها می‌شوند. همچنین ممکن است نیاز به استخدام یک برقکار یا نصاب حرفه ای داشته باشید تا کار را به درستی انجام دهید.

نصب سیستم‌های بی‌سیم Zigbee معمولا آسان‌تر از سیستم‌های سیمی است، زیرا فقط به باتری یا پریز برق برای دستگاه‌ها نیاز دارند. همچنین می توانید دستگاه ها را تقریباً در هر نقطه ای از شبکه بدون نگرانی در مورد کابل یا سیم قرار دهید. اکثر دستگاه‌های بی‌سیم زیگبی به صورت plug-and-play هستند، به این معنی که پس از روشن کردن آنها می‌توانند به طور خودکار به شبکه متصل شوند. این برای خانه هایی که قبلاً دارای زیرساخت سیمی هستند که نهایی شده است بسیار بهتر عمل می کند.

خانه هوشمند با پروتکل زیگبی zigbee

امنیت

امنیت یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید هنگام انتخاب بین خانه های هوشمند Zigbee با سیم و بی سیم در نظر گرفت. به طور کلی، سیستم های سیمی به دلیل کاهش آسیب پذیری در برابر هک یا استراق سمع، از سیستم های بی سیم Zigbee ایمن تر هستند. سیستم های سیمی همچنین کنترل بیشتری بر روی افرادی که می توانند به شبکه یا دستگاه ها دسترسی داشته باشند، دارند.

سیستم های بی سیم زیگبی به اندازه سیستم های سیمی ایمن نیستند، زیرا می توانند توسط هر کسی که به فرکانس رادیویی یا کلید رمزگذاری دسترسی دارد هک یا شنود شود. سیستم‌های بی‌سیم زیگبی همچنین کنترل کمتری بر روی افرادی که می‌توانند به شبکه یا دستگاه‌ها دسترسی داشته باشند، دارند، زیرا هر کسی که یک دستگاه سازگار دارد می‌تواند به شبکه بپیوندد. اگرچه انجام این کار آسان نیست و شما نیاز به مهارت بالایی دارید. سیستم های بی سیم Zigbee نیز کاملاً ناامن نیستند. سیستم های بی سیم Zigbee از پروتکل های رمزگذاری و احراز هویت برای محافظت از داده ها و سیگنال ها در برابر دسترسی غیرمجاز استفاده می کنند. سیستم‌های بی‌سیم زیگبی همچنین از پرش فرکانس برای جلوگیری از تداخل یا پارازیت سایر شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌کنند.

مزایای پروتکل زیگبی zigbee

هزینه

هزینه یکی دیگر از عوامل تمایز بین خانه های هوشمند زیگبی با سیم و بی سیم است. سیستم های سیمی به دلیل نیاز به تجهیزات اضافی، زیرساخت و زمان نصب، گرانتر از سیستم های بی سیم Zigbee هستند. علاوه بر این، سیستم‌های سیمی معمولاً هزینه‌های نصب و نگهداری بالاتری دارند و اغلب به مهندسان متخصص برای تشخیص و تعمیر در صورت خرابی نیاز دارند.

سیستم‌های بی‌سیم زیگبی معمولاً ارزان‌تر از سیستم‌های سیمی هستند، زیرا به تجهیزات و زیرساخت کمتری نیاز دارند. سیستم های بی سیم زیگبی نیز هزینه نصب و نگهداری کمتری نسبت به سیستم های سیمی دارند. در صورت خرابی، معمولاً می توان این مشکل را توسط یک تیم پشتیبانی فنی اختصاصی از طریق تلفن یا DIY با دانش کافی از دستگاه های نصب شده برطرف کرد.

با این حال، هزینه تنها عاملی نیست که باید هنگام انتخاب بین خانه های هوشمند Zigbee با سیم و بی سیم در نظر گرفت. همچنین باید عملکرد و عملکرد دستگاه ها و همچنین ترجیحات و نیازهای شخصی خود را در نظر بگیرید.

معرفی پروتکل زیگبی zigbee

عملکرد

عملکرد یکی دیگر از تفاوت های خانه های هوشمند زیگبی با سیم و بی سیم است. سیستم‌های سیمی و سیستم‌های Zigbee بی‌سیم می‌توانند طیف گسترده‌ای از عملکرد را برای دستگاه‌های خانه هوشمند شما، مانند روشنایی، گرمایش، امنیت(قفل و دستگیره هوشمند)، سرگرمی و غیره ارائه دهند.

با این حال، برخی از دستگاه ها ممکن است با سیستم های سیمی بهتر از سیستم های Zigbee بی سیم کار کنند یا برعکس. به عنوان مثال، دستگاه هایی که به پهنای باند یا سرعت انتقال داده بالا نیاز دارند، مانند دوربین ها یا بلندگوها، ممکن است با سیستم های سیمی بهتر از سیستم های زیگبی بی سیم کار کنند. از سوی دیگر، دستگاه هایی که به انرژی کم یا عمر باتری نیاز دارند، مانند سنسورها یا سوئیچ ها، ممکن است با سیستم های بی سیم Zigbee بهتر از سیستم های سیمی کار کنند.

علاوه بر این، سازگاری و قابلیت همکاری دستگاه ها را در نظر بگیرید، زیرا همه دستگاه ها هم با سیستم های سیمی و هم با سیستم های بی سیم Zigbee سازگار نیستند. برخی از دستگاه‌ها ممکن است فقط با برندها یا سازنده‌های خاصی کار کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است همه کاره‌تر باشند و با هر دستگاهی که از همان استاندارد پیروی می‌کنند کار کنند.

تجهیزات پروتکل زیگبی zigbee

نمونه هایی از دستگاه های زیگبی

برای الهام بخشیدن به شما، در اینجا چند نمونه از بهترین دستگاه های Zigbee برای خانه هوشمند شما آورده شده است:

  • Zigbee Smart Hub : اگر می خواهید چندین دستگاه را به سیستم خانه هوشمند خود متصل کنید، هاب خانه هوشمند Aqara M2 نمونه ای از آنچه شما نیاز دارید است. هاب هوشمند به عنوان یک اتصال مرکزی برای تمام اتوماسیون های داخل خانه هوشمند شما عمل می کند. هاب هوشمند به برنامه Aqara ( iOS / Android ) متصل می شود و به شما امکان می دهد به دستگاه های دیگر از آیفون و آیپد اپل، تلفن ها و تبلت های اندرویدی و همچنین کنترل کننده های صوتی Alexa و Google Assistant متصل شوید. همچنین این امکان را برای شما فراهم می کند که از برنامه Apple Home به جای برنامه Aqara استفاده کنید.
  • دستیار صوتی Zigbee : اگر می خواهید بهترین هاب خانه هوشمند مناسب Zigbee را داشته باشید، Echo 4th Gen انتخاب خوبی است. چیزی که هاب هوشمند را متمایز می کند صدای عالی و بیس عمیق آن است که با هر اتاقی سازگار است. هاب هوشمند سازگار با الکسا به شما امکان می دهد سرگرمی های خود را مانند برنامه های پخش جریانی را با صدا کنترل کنید و در عین حال کنترل سایر دستگاه های خانگی را حفظ کنید.
  • Zigbee Mesh Wi-Fi : سیستم Wi-Fi TP Link M9 Plus به شما امکان می دهد تا بدون زحمت تا 100 دستگاه را با اتصال Wi-Fi متصل کنید. هاب حتی با دو توسعه دهنده اضافی برای اطمینان از پوشش کافی در سراسر ملک شما ارائه می شود. در واقع، این سیستم به گونه ای طراحی شده است که تا 4500 فوت مربع از فضا را با حداکثر سرعت وای فای 500 مگابیت بر ثانیه پوشش دهد.
  • سوئیچ نور Zigbee : برای نیازهای روشنایی، می‌توانید از سوئیچ کم نور Lightwave Smart برای زیرساخت‌های سیم‌کشی استفاده کنید که در آن نقاط خنثی در نقاط سوئیچ وجود دارد یا سوئیچ Aqara H1 به کمک می‌آید که می‌تواند با یا بدون سیم خنثی کار کند و آن را به یک محصول مقاوم‌سازی عالی تبدیل کند. .
  • ترموستات Zigbee : اگر می خواهید دمای سیستم گرمایش و سرمایش خود را به طور یکپارچه کنترل کنید، ترموستات هوشمند Hive این کار را برای شما انجام می دهد. ترموستات با اکثر بویلرهای رایج سازگار است.
شبکه پروتکل زیگبی zigbee

نتیجه

خانه های هوشمند سیمی و بی سیم Zigbee هر دو گزینه های مناسبی برای سیستم خانه هوشمند شما هستند. هر دوی آنها از نظر اتصال، نصب، امنیت، هزینه و عملکرد دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. شما باید یکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها و ترجیحات شما مطابقت دارد.

با این حال، لازم نیست خود را به یکی یا دیگری محدود کنید. همچنین می توانید از ترکیبی از دستگاه های سیمی و بی سیم Zigbee برای اهداف و سناریوهای مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از دستگاه‌های سیمی برای امنیت، و دستگاه‌های Zigbee بی‌سیم برای مقرون به صرفه بودن، راحتی و انعطاف‌پذیری استفاده کنید.

مهم‌ترین نکته این است که اطمینان حاصل کنید که دستگاه‌های شما بدون در نظر گرفتن سیم یا بی‌سیم Zigbee، سازگار و قابل اجرا هستند. علاوه بر این، استفاده از یک هاب هوشمند قابل اعتماد و قدرتمند برای اتصال و کنترل یکپارچه دستگاه های خود از یک مکان متمرکز ضروری است. این محصولات را می توانید از فروشگاه تجهیزات هوشمندسازی جنیوس هوم خریداری فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟
جستجو
Generic filters